فیلم‌هایی که احتمالا نمی‌دانستید براساس کتاب ساخته شده‌اند

      شرک (Shrek)

شرک را که همگی آن را در غالب غول سبز دوست‌داشتنی انیمیشن‌های سینمایی کمپانی دریم‌ورکز در ابتدا یک کتاب تصویری برای کودکان بود که در سال 1990 در آمریکا منتشر شد. نویسنده این کتاب ویلیام استیگ (WilliamSteig) کلمه شرک را از روی یک واژه قدیمی آلمانی schreck (با تلفظ اشخگ) به معنای وحشت یا ترس انتخاب کرد که درباره یک غول باتلاقی ترسناک و زشت و منزوی و بداخلاق است که که در نهایت در مسیری پیش می‌رود که به نجات شاهزاده آن سرزمین منجر می‌شود و عاشق او می‌شود.

جدا از فیلم سینمایی نمایشنامه شرک موزیکال نیز طرفداران بسیاری دارد و هر سال در شهرهای مختلف دنیا توسط گروه‌های تئاتر برای کودکان به اجرا درمی‌آید.

فیلم سینمایی قطعا تغییرات بسیاری زیادی روی این داستان کوتاه تصویری کودکان انجام داده تا در نهایت به آنچه بدل شده که ما به عنوان شرک می‌شناسیم، از استفاده از تمام عناصر ادبیات کودکان مانند شاهزاده جذاب و فرشته نجات و ازدهای خشمگین و پینوکیو و باقی گرفته تا بکارگیری آهنگ‌های فیلم‌های محبوب دهه 90 میلادی در انیمیشن. با این همه ایده اصلی اینکه یک غول سبز تنها به مرور به جامعه بازمی‌گردد و توسط آن پذیرفته می‌شود، در اثر اقتباسی نیز حفظ شده است.

با این همه انیمیشن‌های دنباله‌داری که کمپانی دریم‌ورکز پس از موفقیت این اثر درست کرد، همگی تالیف بودند.